۲۸ دی ۱۴۰۰

رادیو پی‌آر‌سی

رادیو و سایت خبری فارسی زبان

افزایش حضور زنان در صنعت سینمای جهان؛ مری آپیک: امیدوارکننده است

به گزارش پایگاه خبری «ددلاین»، نتایج پژ‌وهش‌های مرکز مطالعات زنان در تلویزیون ‌و فیلم دانشگاه ایالتی سن دیگو در ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد که حضور زنان در بخش‌های مختلف صنعت سینما در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. براساس این آمار، سال گذشته زنان حدود ۲۵ درصد از کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان اجرایی، تدوینگران، و فیلمبردارانی را تشکیل دادند که در تولید ۲۵۰ فیلم پرفروش سال مشارکت داشتند که این آمار نسبت به سال ۲۰۲۰ دو‌ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که سینماها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌های زیادی مواجه بودند، مرکز مطالعات زنان در تلویزیون ‌و فیلم دانشگاه ایالتی سن دیگو در پژوهش خود، درآمدهای سنتی فیلم‌ها در گیشه، و آثاری را که در خانه تماشا می‌شوند، بررسی کرده است. در میان آثاری که در خانه دیده شده‌اند، زنان ۱۰ درصد کارگردانان، ۱۳ درصد نویسندگان، ۲۱ درصد تهیه‌کنندگان اجرایی، ‌و ۱۹ درصد سردبیران را تشکیل می‌دهند و حضور زنان در این بخش نیز افزایش یافته است. مری آپیک بازیگر، نویسنده، کارگردان، و تهیه‌کننده ساکن لس آنجلس که در سال‌های اخیر در تولید آثار کوتاه، بلند، و انیمیشن د..

به گزارش پایگاه خبری «ددلاین»، نتایج پژ‌وهش‌های مرکز مطالعات زنان در تلویزیون ‌و فیلم دانشگاه ایالتی سن دیگو در ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد که حضور زنان در بخش‌های مختلف صنعت سینما در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. براساس این آمار، سال گذشته زنان حدود ۲۵ درصد از کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان اجرایی، تدوینگران، و فیلمبردارانی را تشکیل دادند که در تولید ۲۵۰ فیلم پرفروش سال مشارکت داشتند که این آمار نسبت به سال ۲۰۲۰ دو‌ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که سینماها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با چالش‌های زیادی مواجه بودند، مرکز مطالعات زنان در تلویزیون ‌و فیلم دانشگاه ایالتی سن دیگو در پژوهش خود، درآمدهای سنتی فیلم‌ها در گیشه، و آثاری را که در خانه تماشا می‌شوند، بررسی کرده است. در میان آثاری که در خانه دیده شده‌اند، زنان ۱۰ درصد کارگردانان، ۱۳ درصد نویسندگان، ۲۱ درصد تهیه‌کنندگان اجرایی، ‌و ۱۹ درصد سردبیران را تشکیل می‌دهند و حضور زنان در این بخش نیز افزایش یافته است. مری آپیک بازیگر، نویسنده، کارگردان، و تهیه‌کننده ساکن لس آنجلس که در سال‌های اخیر در تولید آثار کوتاه، بلند، و انیمیشن در آمریکا مشارکت داشته است، افزایش حضور زنان در این عرصه را امیدوارکننده توصیف می‌کند. او به بهنود مکری از صدای آمریکا می‌گوید: «خیلی وقت است که زمان آن فرا رسیده که کارگردان‌های زن، جایگاه خود را برای گرفتن سمت‌های کارگردانی به ویژه در عرصه سینما تثبیت کنند. به عنوان کارگردان سینما و تئاتر می‌توانم بگویم که نگاه یک زن یا یک کارگردان زن می‌تواند دقیق‌تر و حساس‌تر به مسائل اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، و در تمامی مسائل جهانی باشد.» خانم آپیک در ادامه می‌افزاید :«همه ما به عنوان سازندگان فیلم، راوی داستان هستیم، ما در حال کاوش و آفرینش هستیم، کار ما بازتاب سیاست، خانواده، و جامعه روی صحنه یا پرده سینما است. ما با ایجاد آگاهی، فرآیند تفکر را آغاز می‌کنیم.» این هنرمند ایرانی ضمن ابراز خرسندی از حضور بیشتر زنان در صنعت سینما، و کارگردانی پروژه‌های بزرگ و پرخرج هالیوودی، ادامه چنین روندی را مثبت ارزیابی می‌کند. مری آپیک درباره فعالیت‌های زنان جوان ایرانی‌تبار می‌گوید: «این فرصت را داشتم که با چند کارگردان زن جوان ایرانی در آمریکا کار کنم. بسیار تحت تأثیر حرفه‌ای بودن، روش‌های خلاقانه، انرژی، و رویکرد آنها در پردازش فیلمنامه قرار گرفتم، به ویژه نسل جوانی که سعی کرده‌اند تا با نگاهی اجمالی به فرهنگ ایرانی خود، تمام ظرافت‌های زیبا و پویایی تجربه والدین خود را در دیاسپورا نشان دهند.» اما نتایج این پژوهش در عین حال نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش حضور زنان در صنعت سینما، تعداد فیلم‌های پرفروش سینمایی به کارگردانی زنان در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بر اساس این گزارش تحقیقی، زنان فقط ۱۷ درصد از ۲۵۰ فیلم سینمایی پرفروش در گیشه را در سال ۲۰۲۱ کارگردانی کرده‌اند که نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است. این گزارش سالانه نشان می‌دهد که فقط ۱۲ درصد از یکصد فیلم برتر سال ۲۰۲۱ توسط زنان کارگردانی شده است؛ این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ درصد بود. دکتر مارتا لازن، پژوهشگر این پروژه تحقیقاتی، با اشاره به اینکه کلوئی ژائو در سال ۲۰۲۱ برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» جایزه اسکار کارگردانی گرفت، ‌و امسال نیز جین کمپیون برای فیلم «قدرت سگ» شانس زیادی برای دریافت این جایزه دارد، یادآور می‌شود که در ظاهر همه چیز خوب است ولی درصد کارگردانی زنان در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. او در ادامه می‌افزاید که با بررسی جایگاه چند زن ثروتمند شایسته نمی‌توان نتیجه گرفت که وضعیت شغلی تمام زنان خوب است و چنین تصوری به نتیجه‌گیری نادرستی منجر خواهد شد. هر چند که دلایل مختلفی برای کاهش تعداد کارگردانان زن وجود دارد، ولی افزایش روند حضور زنان در سایر بخش‌های فیلم‌سازی خبر خوبی محسوب می‌شود که بدون شک آینده این صنعت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.